Marietta Petkova – piano

Datum en tijd
Datum - 03/02/2020
Tijd - 20:15 - 22:15

Locatie
Theater Junushoff in Wageningen

Categorie


werken van Beethoven, Chopin, Debussy , Tsjaikovski en/of Rachmaninov

Marietta Petkova woont al jaren in Almere. Ze heeft een bijzondere positie in het nuchtere polderlandschap van de Nederlandse pianistiek. Voormalig NRC-recensente Wenneke Savenije schrijft naar aanleiding van een uitverkocht Concertgebouw-recital eind november 2018: “[…] Niet dat haar grote talent haar inmiddels wereldberoemd heeft gemaakt, want daarvoor is Marietta Petkova misschien wel te (over)gevoelig en haar eigenzinnige pianospel te bijzonder. Petkova is een pianiste voor fijnproevers en onorthodoxe muziekliefhebbers. Haar bezielde spel is een ode aan de verbeelding en het gevoel. Wie zich daaraan over kan geven, wordt meegevoerd naar betoverende klankwerelden die organisch aanhaken bij de meest subtiele gemoedsbewegingen die mensen met een hart en een open mind in staat zijn gewaar te worden. Daarmee overstijgt Petkova de grenzen van tijd en ruimte. Ze sublimeert de noten tot ultieme veelzeggendheid.”

Marietta speelde eerder in Wageningen op 3 november 1997, in het kader van het Mendelssohn Festival. Zij herinnert zich dat concert nog goed: “Het was een veeleisend programma, maar met een aantal composities die al een plek in mijn hart hadden. Voor de pauze speelde ik Schubert’s Drei Klavierstücke en Liszt’s ‘Vallée d’Oberman’, twee beproefde werken, nauw verbonden met mijn leermeester György Sebök. Vallée d’Oberman was de belichaming van mijn band met Sebök: in ieder thema, elke rust, elke overgang hoorde ik zijn muziek en levenswijsheid, vormend als de liefde.
De programmacommissie had het verzoek gedaan om een programma rond Mendelssohn samen te stellen, na de pauze vertolkte ik diens Prelude en Fuga en Variations Sérieuses. Beide werken waren voor mij relatief nieuw. Het Rondo Capriccioso was een oude favoriet uit mijn tienerjaren.
De weg naar het concert vond ik best spannend, ik heb er erg naar toe geleefd. Later bleek het concert in Wageningen ook het begin van een levenslange vriendschap te zijn, want na afloop ontmoette ik Ebelien Vis uit Rhenen. Zelf pianodocente, bood Ebelien mij regelmatig de gelegenheid om masterclasses en concerten voor haar leerlingen en vrienden te geven. Dat mondde uiteindelijk uit in de Rhenense concertserie ‘De Korenwinde’ “.

https://www.mariettapetkova.rocks/

keuze uit werken van Beethoven (o.m. Mondschein-sonate), Chopin (n.t.b.), Debussy (Preludes Boek 2), Tsjaikovski (De Seizoenen) en/of Rachmaninov (Etudes Tableaux opus 39