Slagwerk Den Haag

Datum en tijd
Datum - 20/04/2020
Tijd - 20:15 - 22:15

Locatie
Theater Junushoff in Wageningen

Categorie


Kwartet! over lampen, schoolborden, solar panels, marimba & vibrafoon

Slagwerk Den Haag (SDH) is sinds de oprichting in 1977 gefascineerd door alles wat te maken heeft met geluid, puls en materialen als klankbron. De podiumbespelers én multi-inzetbare (co)creators willen keer op keer verbazen en verrijken in elke denkbare setting. Op traditionele slagwerkinstrumenten, maar bijvoorbeeld ook op porselein, paardenkaken, glas of 3D-geprinte instrumenten.

De Slagwerkgroep Den Haag (opgericht in 1975 als Rijnmond Slagwerk Ensemble) was een van de ensembles waar je in de jaren ’80 naartoe kon op een strippenkaart. Het ensemble gaf een koffieconcert in de Aula op zondag 4 oktober 1981. Spelers toen waren Frank van der Starre, Fred Vogels, Willy Goudswaard en Wim Vos. De groep speelde muziek die speciaal voor slagwerkensemble gecomponeerd was. Op het programma traditionele Ghanese muziek, en werken van Straesser, Green en Reich. In die jaren was Steve Reich bijna een soort huiscomponist van Slagwerk Den Haag. Reich was ‘hot’ in die tijd: in ’78, ’79 en ’80 hoorden Reich-programma’s tot de grote publiekssuccessen van het Holland Festival.
In 2007 werd de naam van het ensemble ingekort tot Slagwerk Den Haag. Inmiddels zijn de leden al een paar keer gewisseld (op dit moment is het ensemble in zijn vierde generatie).

Het programma van vanavond heet ‘Kwartet’. Het Kwartet is de lakmoesproef binnen de klassieke muziek. Alle stemmen zijn vertegenwoordigd in dit magische viertal waarin het uiterste wordt gevergd van componist en uitvoerder. Het speelveld ligt open en er is geen plek om je te verbergen.

Slagwerk Den Haag presenteert vijf unieke kwartetten uit de 20ste en 21ste eeuw. Steve Reich schreef misschien wel het meest klassieke slagwerkkwartet voor 2 vibrafoons en 2 marimba’s. In zijn Mallet Quartet voorziet hij klassieke strijkkwartetelementen van een 21ste-eeuws jasje. In De Third Construction van John Cage worden de slagwerkers uitgedaagd om vele ‘variaties op een thema’ op opzwepende wijze te vertolken. De Nederlandse componiste Mayke Nas maakt gebruik van klassiek compositorische elementen in haar meesterwerk voor vier schoolborden èn krijtjes. In Nocturne van Matyas Wettl voor slagwerkkwartet plus zestien lichtschakelaars en lampen zijn technische virtuositeit en transparantie absolute vereisten. Als verrassing zal een nieuw werk worden uitgevoerd van de Mexicaanse componist Hugo Morales, die een vrijbrief krijgt om op het centrale thema van dit programma voort te ‘kwartetten’.

https://www.slagwerkdenhaag.nl/